Conflict? Hoezo?

“Organisaties en leidinggevenden houden niet van het woord ‘conflict’. Je mag je niet conflictcoach noemen. Dan gaan ze je niet boeken. Zeg liever dat je iets doet rond ‘samenwerking’ of zo!”

Hoe dikwijls heb ik dat niet gehoord toen mijn Zebravink nog in het nest lag! En dat klopt met wat ik bij klanten ervaar: “Nee, ik heb geen conflicten in mijn team. Alleen wat meningsverschillen. Ze moeten het gewoon rustig als volwassen mensen uitpraten. Zonder al die emoties. Dan zijn we er zo uit! Doe maar iets rond samenwerking met de hele groep. Dan voelt ook niemand zich geviseerd.” Herkenbaar zeker? We houden dus graag de (conflict-)boot af!

Noem een kat een kat!

En toch ben ik conflictcoach. En ik ondersteun bedrijven die conflicten ervaren in hun teams. Zodat de samenwerking terug beter wordt, uiteraard! Maar durf het dan ook zo te noemen. Want hoe zou je zelf zijn als je baas je op een ‘pseudo-teamontwikkelings-workshop’ of ‘verbetering van de samenwerkings-workshop’ zou uitnodigen? Terwijl je perfect weet dat het er alleen om draait het al lang sluimerende conflict tussen A en B (en ondertussen misschien ook tussen C, D, E , … ?) eindelijk van de baan te krijgen. Mensen doorprikken dat en voelen zoiets aan. En zeker jouw mensen hebben dat door, want je hebt ze zorgvuldig uitgekozen. J.

Open de doos van Pandora!

Zeggen dat we een conflict hebben? Je fronst de wenkbrauwen? Begrijp ik! Als we het woord ‘conflict’ in de mond nemen, wordt het ongemakkelijk en spannend: Welke doos van Pandora gaat dan open? Beschadigen we niet nodeloos de relaties tussen de medewerkers? En wordt het niet pas echt erg als we erover spreken? Kan dat niet anders?

Nee, hoor! De eerste stap in conflicthantering is durven zien dat je er een hebt. En het thema dan bespreekbaar maken. De relaties lijden er zeker meer onder als je deze stap niet durft zetten en het conflict verder escaleert. Wat een beetje de natuur is van conflicten die je niet op tijd en stond onder controle brengt (al ooit van een vechtscheiding gehoord?).

Laat het ‘erger’ worden!

En ja, het lijkt er soms op dat het pas echt erg wordt, als je het erover hebt. Maar dat lijkt maar zo en is een teken dat je goed bezig bent! Er komt alleen naar boven wat er sowieso al is, doordat jij de waterlijn een beetje laat zakken. Vergelijk het misschien met een homeopathisch middel waar het ook eerst even slechter wordt voor het beter wordt.

Moet je alle conflicten oplossen?

Het gaat er ook niet om direct alle conflicten (of misschien mogen we in een beginfase nog gewoon verschillen zeggen?) uit de weg te ruimen. Dat is niet realistisch. Maar maak conflicten wel bespreekbaar en best snel! Want eens ze op kruissnelheid komen en hun eigen escalatiedynamiek ontvouwen, wordt het moeilijker om in te grijpen. Maar hierover schrijf ik in mijn volgende blog meer.

3 Take-Aways

3 ‘take-aways’ om te onthouden:

  1. Waar mensen samenwerken zijn er conflicten (lees: verschillen!). Een beetje als regen in België! Of we dat nu leuk vinden of niet!
  2. Conflicten ignoreren, bagatelliseren, onder de mat vegen vergroot het risico op escalatie! In het beste geval word je een beetje nat of heb je wat water in je kelder, in het slechtste geval overstroomt de boel.
  3. Conflicten bespreekbaar maken helpt je team vooruit. In de verschillen zitten kansen. Dat vraagt even oefening maar is zeker doenbaar. En is volgens mij trouwens part of jouw job als leidinggevende!

Laat je ondersteunen!

Ik ben dus conflictcoach, zoals je ondertussen al geraden hebt. En hoe kan ik je helpen?:

  • Je wil preventief rond conflicthantering werken? Ik ontwerp een trainingspakket op maat voor jouw team!
  • Je wil een bestaand conflict in jouw team zelfs bespreekbaar maken? Ik coach jou in de juiste stappen!
  • Je wil een neutrale persoon inschakelen om een bestaand conflict te de-escaleren? Ik bemiddel!

Je wil even klankborden?

Wist je dat erover praten al verhelderend werkt? Neem vrijblijvend en gratis contact met mij op. Ik luister telefonisch naar je verhaal en samen maken we een eerste balans op van de situatie en bespreken we mogelijke vervolgstappen. Graag bied ik je mijn jarenlange ervaring als ‘teamontwikkelaar’.

Maak een conflictanalyse!

Graag deel ik in de volgende blogs meer informatie over conflicthantering op mensenmaat. Je hebt toch het gevoel dat je een conflict hebt? En je wil al een eerste inschatting van ‘jouw’ conflict maken? Download ‘7 vragen die je dichter bij jouw perfecte team brengen’, zodat je zelf een conflictanalyse kan maken, de eerste stap in het omgaan met meningsverschillen en conflicten.

Zebravink Consulting: doet zebra’s en vinken terug met elkaar praten!

Deel dit bericht!