Conflict Training voor leiders
Tijdens deze training komt theorie en kennis aan bod en is er even veel aandacht voor
oefeningen, besprekingen en reflecties.
Leiding geven aan een team zonder met conflicten te maken te hebben? Onmogelijk! Dat weet je maar al te best.
Maar hoe ontstaan conflicten nu eigenlijk? En hoe kijk je er zelf naar? En wat kun jij doen als leidinggevende om conflicten niet meer als last maar misschien zelfs als kans te zien om jouw team te ontwikkelen? Kan je vanuit jouw rol als leidinggevende überhaupt ingrijpen in conflicten? En waar zitten dan de grenzen van bemiddeling?
Soms zie je als leidinggevende het bos door de bomen niet meer. Even afstand nemen en alles op een rijtje zetten is dan de boodschap.
Dat doen we voluit in deze interactieve tweedaagse training rond conflicthantering voor leidinggevenden. Deze basistraining maakt je klaar om voortaan minder af te zien van conflicten in en rond jouw team. Je boekt sneller resultaat en zorgt tegelijkertijd ervoor dat jouw team hechter en performanter wordt.
Tijdens een vrij intensieve opleiding heb ik een zeer positieve indruk gekregen van onze coach Stefanie.
Ze heeft het vermogen om vertrouwen en veiligheid te creëren in een groep, zodat je je durft te openen en meer opsteekt van de opleiding. Het was heel aangenaam dat ze als coach heel respectvol, objectief en neutraal overkwam. Het lukte haar om de juiste vragen te stellen op de juiste momenten, zodat we sneller tot inzichten en oplossingen kwamen, als individu, maar ook als team. Vooral haar positieve levenshouding straalde af op de groep en werkte aanstekelijk.
Een bijzonder menselijk en authentiek persoon die toch heel gewoon maar warm overkomt.
Doelgroep:
Leidinggevenden (midden en hoger kader), HR-professionals, project managers, team coaches, …
Programma:
Wat ik altijd al over conflicten wilde leren! (basiskennis over conflicten)
- Wat zijn conflicten?
- Hoe escaleren ze?
- Welke stijlen bestaan er?
Bemiddelen: Wat is dat en hoe gaat dat?
- Bemiddeling: basisprincipes en definitie?
- Hoe positioneer ik me als bemiddelaar?
- Welke fases zijn er? (gespreksstructuur)
- Hoe ga ik om met lastige conflictpartijen?
- Welke vaardigheden heb ik nodig? (basis- en specifieke vaardigheden)?
- Wanneer functioneert bemiddeling niet?
IK als bemiddelaar?
- Hoe kijk ik naar verschillen?
- Wat zijn mijn rode knoppen?