Conflicthantering op de werkvloer:
Ben je beter brandweerman of pyromaan?

In mijn laatste blog over conflicthantering op de werkvloer schreef ik al over ‘rode’ en blauwe’ conflicten. Want ja hoor, conflicten hebben kleuren. Rood of blauw. Of anders gezegd: ze zijn warm of koud.

Hoe zat het nog met de rode en de blauwe conflicten?

Even herhalen: Bij rode conflicten liggen meningen open en bloot op tafel. Luid en duidelijk. De open confrontatie wordt niet geschuwd. Niemand laat over zich heen lopen en wil ‘soft’ of laf overkomen. De taak staat tenslotte centraal.

Bij blauwe conflicten vindt alles meer ‘onder de waterlijn’ plaats. Of aan de koffieautomaat na de meeting. Alles voor de lieve vrede want de relatie staat centraal.  En om die intact te houden stelt men zich liever terughoudend op, geeft men desnoods toe en schuift eigen belangen aan de kant.

Conflicthantering op de werkvloer: en nu?

Je bent leidinggevende (of HR-professional) met een conflict in jouw organisatie en je wil ermee aan de slag. Goed dan. Hier de essentie: breng het conflict van warm of koud naar lauw!

De brandweerman: blussen!

Slaan de vlammen uit het dak? Is jouw conflict dus rood of gloeiend heet, dan speel je brandweerman. Je doet alles wat de situatie doet afkoelen. Je probeert te vermijden dat mensen vanuit hun eerste emotie reageren. In de praktijk:

  1. Spreek gespreksregels af en hanteer die ook.
  2. Verlaag het tempo van het gesprek, las pauzes en time-outs in.
  3. Nodig de partijen uit om hun behoeftes als wensen te uiten aan de ander en niet als verwijten.
  4. En vooral: creëer ruimte voor het verhaal onder of achter de boosheid.

De pyromaan: vuur aanwakkeren!

En wat als de temperatuur in jouw team onder nul ligt? Speel dan pyromaan! Want om de dingen terug in beweging te brengen, moet de temperatuur omhoog. Net als vroeger in de les chemie: pas als je met de bunsenbrander onder het proefbuisje zat, begonnen de substanties zich met elkaar te verbinden! Concreet:

  1. Nodig expliciet uit om de emoties te tonen.
  2. Vraag waar het echt over gaat! Vraag wat er gebeurt als er niets verandert. Help duidelijke taal te spreken.
  3. Help om conflicten als kansen te zien en reduceer hun angst om iemand te kwetsen
  4. Druk op de startknop en moedig aan te durven zeggen wat gezegd moet worden!

Belangrijk bij alle kleuren bij conflicten op de werkvloer: Wees er snel bij, kleine kiezels kun je sneller bewegen dan grote keien.

3 Take-Aways

3 ‘take-aways’ om te onthouden mbt conflicthantering op de werkvloer:

  1. Waar mensen samenwerken zijn er conflicten (lees: verschillen!). Een beetje als regen in België! Of we dat nu leuk vinden of niet!
  2. Ze ignoreren, bagatelliseren, onder de mat vegen vergroot het risico op escalatie! In het beste geval word je een beetje nat of heb je wat water in je kelder, in het slechtste geval overstroomt de boel.
  3. Verschillen op een professionele manier bespreekbaar maken helpt je team vooruit. In de verschillen zitten groeikansen. Dat vraagt oefening maar is zeker doenbaar. En is volgens mij trouwens part of jouw job als leidinggevende!

Laat je ondersteunen!

Wist je dat erover praten al verhelderend werkt? Neem vrijblijvend en gratis contact met mij op. Ik luister telefonisch naar jouw verhaal en samen maken we een eerste balans op van de situatie en mogelijke vervolgstappen. Graag stel ik mijn jarenlange ervaring als facilitator, coach en trainer in jouw dienst.

Deel dit bericht!