Hebben conflicten kleuren?

Ja, zo raar klinkt het. Conflicten hebben kleuren. Ze kunnen rood of blauw zijn. Of misschien kun je je meer voorstellen onder warme (=rode) en koude (=blauwe) conflicten?

Rode conflicten

Bij warme, rode conflicten kun je er niet omheen kijken dat het ‘heet’ is: de betrokkenen zoeken de directe confrontatie, de decibels stijgen misschien, de emoties knetteren in het rond. Wie vindt dat hij/zij gelijk heeft, gooit het eruit en zorgt er ook voor dat hij/zij zijn voltallige achterban mee heeft. Er zit spanning en energie in de lucht. Gegarandeerd!

Blauwe conflicten

Bij koude, blauwe conflicten denk je wellicht dat er geen vuiltje aan de lucht is. Maar als je goed kijkt, zie je het ook gebeuren: geen directe confrontaties maar indirecte communicatie. Dus eerder na de meeting aan de koffieautomaat dan tijdens de vergadering. Daar voel je alleen dat de communicatie erg stroef verloopt. Dat ‘de regels volgen’ de toon aangeeft. Dat men al te graag de leiding met de vinger wijst: “U bent baas, beslist u het nu maar!”. Emoties zijn er duidelijk wel, maar blijven onder de waterlijn. Wat de deelnemers echt voelen en denken? Dat is voor na de meeting, aan de koffieautomaat of in de besloten WhatsApp-groep. En de schuldige? Dat is de andere(n) natuurlijk!

En waarom is een conflict nu rood of blauw?

Ligt de focus op de taak of op de relatie? Dat is de hamvraag! Mensen die eerder een rode strijdlustige stijl hanteren, zijn gericht op de taak in kwestie! Ze komen op voor hun waarden, principes, overtuigingen – kortom voor wat zij belangrijk vinden! Ze vrezen soms ook dat als ze zich te vriendelijk en meegaand opstellen, ze gezien woorden als laf of onzeker en dat men over hen heen gaat lopen. Dus maar liever de confrontatie aangaan dan toegeven of terugtrekken!

Wij blauwe, conflictvermijdende mensen (ja, ik geef het toe, ik ben een conflictvermijder! J) vinden de relatie, de verbinding zo belangrijk. Voor de harmonie en de goede vrede zwijgen we liever. We willen toch niemand kwetsen? Of egoïstisch en agressief overkomen? Dan toch liever toegeven en ons aanpassen! En wie weet of het ons lukt om ons willetje door te drukken? Dan zetten we onze eigen belangen liever even opzij. Beter dat dan een ingedeukte relatie voor een discussie waar we toch aan het kortere eind trekken. Zo voelt het ten minste voor ons blauwe.

Ik hoop dat je nu al een gevoel ervoor hebt welke kleur de conflicten in jouw werkomgeving hebben? En wat ervoor zorgt dat medewerkers zich ‘blauw’ of ‘rood’ gedragen? In mijn volgende blog leg ik graag uit hoe je best met blauwe en rode conflicten aan de slag gaat. Dan gaan we het hebben over brandweermannen en pyromanen!

3 Take-Aways

3 ‘take-aways’ om te onthouden:

  1. Waar mensen samenwerken zijn er conflicten (lees: verschillen!). Een beetje als regen in België! Of we dat nu leuk vinden of niet!
  2. Ze ignoreren, bagatelliseren, onder de mat vegen vergroot het risico op escalatie! In het beste geval word je een beetje nat of heb je wat water in je kelder, in het slechtste geval overstroomt de boel.
  3. Verschillen op een professionele manier bespreekbaar maken helpt je team vooruit. In de verschillen zitten groeikansen. Dat vraagt oefening maar is zeker doenbaar. En is volgens mij trouwens part of jouw job als leidinggevende!

Laat je ondersteunen!

Wist je dat erover praten al verhelderend werkt? Neem vrijblijvend en gratis contact met mij op. Ik luister telefonisch naar jouw verhaal en samen maken we een eerste balans op van de situatie en mogelijke vervolgstappen. Graag stel ik mijn jarenlange ervaring als facilitator, coach en trainer in jouw dienst.

Deel dit bericht!