Over het conflict spreken? Dat maakt het toch alleen maar erger? Of?

Maak conflicten op de werkvloer snel bespreekbaar. Als HR- of preventie-professional ben je meestal snel op de hoogde van conflicten in de organisatie. Dan is dit misschien ook herkenbaar voor jou: Er is duidelijk iets aan het broeden in een van jullie teams. Jij ontvangt meer een meer signalen dat de spanning toeneemt en dat de discussies verhaarden. Je hebt al met de leidinggevende erover gesproken. Je stelt voor dat er een open gesprek moet komen waar iedereen zijn bezwaren op tafel legt? Maar dat ziet de leidinggevende niet zitten: “Al de vuile was buiten hangen, alles open uitspreken wat nu onder de waterlijn zit, dat kan niet goed zijn! Dat gaat alles alleen maar erger maken! En dan zijn we nog verder van huis. Nee, dan maar liever doordoen en verder werken, zo erg is het toch niet. En het zal wel overwaaien, toch?”

Uit conflict-vijes worden conflict-haaien

Zo of ongeveer zo beginnen veel conflicten aan hun jarenlange carrière. En ze leven nog lang en ‘gelukkig’! Want overwaaien doen ze meestal niet. Integendeel: als je ze onder water duwt, beginnen ze hun eigen leven te leiden. En wat in het begin kleine conflict-visjes waren die hun kopje boven de waterlijn lieten zien worden soms haaien die in het diepe water onderweg zijn en die organisaties veel geld en energie kosten.

Maak conflicten op de werkvloer snel bespreekbaar!

Wat moet je dan wel doen? Om bij dit beeld van de waterlijn en de vissen te blijven (dat trouwens uit de “Deep Democracy-methodiek” komt, een echte aanrader!), je moet de waterlijn op een professionele manier doen zakken! Zodat stap voor stap gezegd kan worden, wat gezegd moet worden. Dat is natuurlijk in het begin best spannend. Het lijkt wel of je de doos van Pandora opendoet. Maar het is belangrijk te beseffen dat deze thema’s toch al aanwezig zijn. Door ze bespreekbaar te maken, komen ze boven de waterlijn.

Voorkom ‘sabotageacties’!

En zo voorkom je ook dat ze hun eigen leven lijden, je weet wel, de sabotageacties ‘onder water’: Het begint met eerst ‘onschuldige’, later dan sarcastische grapjes, gevolgd door flauwe excuses en smoesjes. Iets later begint het geroddel aan de koffieautomaat. Dan wordt de communicatie als maar slechter of stopt ze volledig. Het komt tot vertragingen of zelf tot opzettelijk tegen werken en staken. In het extreemste geval heb je dan open ‘oorlog’ of vertrekken mensen, letterlijk bv door ontslag te nemen of figuurlijk, bv door langdurig ziek te worden of zich helemaal terug te trekken.

Voer het niet gevoerde gesprek!

Dus het vraagt wat voorbereiding, wat oefening en wat moed van de leidinggevende. Misschien wil hij of zij zich ook professioneel laten begeleiden. Maar dan is het heel zinvol om het team te ondersteunen om het tot nu toe niet gevoerde gesprek toch te voeren.

De 3 grondregels hiervoor zijn:

  • Direct
  • Open
  • Vriendelijk

Eenvoudig maar niet altijd gemakkelijk. Maar wel doenbaar. Zeker als je de visjes vangt als ze nog klein zijn. Of als je je nog over een kiezeltje ergert en niet over een rotsblok.

Samenvattend: het is belangrijk dat collega’s leren elkaar aan te spreken als ze zich over iets ergeren. Maak conflicten op de werkvloer dus best snel bespreekbaar.

3 Take-Aways

3 ‘take-aways’ om te onthouden:

  1. Waar mensen samenwerken zijn er conflicten (lees: verschillen!). Een beetje als regen in België! Of we dat nu leuk vinden of niet!
  2. Ze ignoreren, bagatelliseren, onder de mat vegen vergroot het risico op escalatie! In het beste geval word je een beetje nat of heb je wat water in je kelder, in het slechtste geval overstroomt de boel.
  3. Verschillen op een professionele manier bespreekbaar maken helpt je team vooruit. In de verschillen zitten groeikansen. Dat vraagt oefening maar is zeker doenbaar. En is volgens mij trouwens part of jouw job als leidinggevende!

Laat je ondersteunen!

Wist je dat erover praten al verhelderend werkt? Neem vrijblijvend en gratis contact met mij op. Ik luister telefonisch naar jouw verhaal en samen maken we een eerste balans op van de situatie en mogelijke vervolgstappen. Graag stel ik mijn jarenlange ervaring als bemiddelaar, coach en trainer in jouw dienst.

Deel dit bericht!