Werken strategieën van conflicthantering uit de kleuterschool ook op de werkvloer?
Zeg sorry!
Zeker ook meegemaakt op school? Knallende ruzie met een klasgenootje? En dat de juf (of meester) tussenbeide kwam. En dat je de ander een hand moest geven en “sorry” zeggen? En dat dan zogezegd alles goed was? Maar dat natuurlijk nog niets goed was. Want terwijl je je rechterhand aan dat kindje moest geven, zat je linkerhand nog als gebald vuistje in je jas. Want binnenin was je natuurlijk nog oh zo boos. En hoe graag wilde je dat aan dat andere kind ook echt laten zien. Zodat het eindelijk begreep hoe veel pijn het jou deed. En dat het dat nooit maar ook nooit terug mocht doen!
Rebels of braaf?
Hoe gaat het dan verder? Hangt van je karakter af. Was je meer het aangepaste type? Dan heb je allicht netjes de juf gehoorzaamd en ging je braaf in het rijtje staan. Natuurlijk met een baksteen in jouw maag en nog kokend van woede. Alles ingeslikt …! Was je meer het rebelse type? Dan hebben jullie misschien net gewacht tot die juf of meester om de hoek verdween om het dan lekker uit te vechten. Kortom: deze aanpak werkte niet!
“Zeg sorry!” op de werkvloer?
“Jullie zijn toch volwassen mensen! Laat ons dit toch zonder al die emoties bespreken! Als jullie nu gewoon als volwassen mensen gingen samenwerken?” Herkenbaar? Geen plaats voor het verhaal eronder, of de emoties. Met het strijkijzer erop en erover. Maar snel terug naar normaal! Alles goed toch?
Werkt dit? Je voelt het al! Dit werkte vroeger op school al niet en vandaag op de werkvloer nog altijd niet!
Wat dan wel?
Tja, durf het verschil te onderkennen. Benoem het! Laat die afstand zichtbaar worden. Praat het niet direct goed als het nog niet goed is. Durf te zeggen, dat het even mis is, niet lukt, niet gaat. Wees er niet bang voor. Van daaruit vertrekt bemiddeling, vanuit het verschil.
Hoe werkt bemiddeling?
In grote lijnen werkt bemiddeling in drie fases:
- Verken en erken (!) het verschil, of de verschillen! Geef elk verhaal zijn plek! Laat het er zijn!
- Zoek dan naar de onderliggende belangen voor ieders gedrag: Welke zijn gemeenschappelijk? Of ten minste verenigbaar? Welke misschien ook niet? Waar probeert de ander zorg voor te dragen? Kijk dan of de betrokken partijen van daaruit (een klein beetje) begrip kunnen opbrengen voor de ander? Ontstaat er misschien een klein beetje verbinding?
- En pas als dat er (een klein beetje) is, kun je nadenken over mogelijke opties en oplossingen ….
3 Take-Aways
3 ‘take-aways’ om te onthouden:
- Waar mensen samenwerken, zijn er conflicten (lees: verschillen!). Een beetje als regen in België! Of we dat nu leuk vinden of niet!
- Conflicten ignoreren, bagatelliseren, onder de mat vegen vergroot het risico op escalatie! In het beste geval word je een beetje nat of heb je wat water in je kelder, in het slechtste geval overstroomt de boel.
- Conflicten op een professionele manier bespreekbaar maken helpt je team vooruit. In de verschillen zitten kansen. Dat vraagt oefening maar is zeker doenbaar. En is volgens mij trouwens part of jouw job als leidinggevende!
Laat je ondersteunen!
Tja, simpel toch? Maar natuurlijk niet gemakkelijk! Wist je dat erover praten al verhelderend werkt? Neem vrijblijvend en gratis contact met mij op. Ik luister telefonisch naar jouw verhaal en samen maken we een eerste balans op van de situatie en mogelijke vervolgstappen. Graag stel ik mijn jarenlange ervaring in jouw dienst.
Zebravink Consulting: doet zebra’s en vinken terug met elkaar praten!